torsdag 3. oktober 2013

Topp tre julekalendere på NRK

Her kommer enda et innlegg om mine julefavoritter, denne gang om hvilke julekalendere på NRK jeg liker aller best. 

Jeg har tre soleklare favoritter:

1. Amalies Jul


Amalies Jul er uten tvil den julekalenderen jeg husker aller best fra min barndom. Den ble sendt for første gang i 1995, senere i 1997 og i 2000. Jeg regner ikke med at denne julekalenderen blir sendt igjen, men det er lov å håpe. 

Det jeg syns er fantastisk med denne serien er at den gir følelsen av en lun, koselig, nostalgisk norsk jul med ekte fjøsnisser som nisser rundt herskapsvillaen der Amalie Wang (spilt av fantastiske Anne Marie Ottersen) bor. 

Vi husker vel også de søte sangene, blant annet Nisseloven eller Godnatt-sangen:



2. Jul i Skomakergata


Jeg vet at Jul i Skomakergata er en favoritt blant mange voksne. Serien har blitt sendt hele syv ganger, for første gang i 1979, deretter i 1981, 1984, 1988, 1993, 1998 og 2003. NRK har imidlertid besluttet å ikke sende serien flere ganger, blant annet fordi den er for gammeldags for dagens barn. Dette har blitt møtt med fortvilelse og en rekke Facebook-grupper med titler som "vi som vil ha jul i skomakergata tilbake!" Kanskje vi kunne inngått et kompromiss med NRK der Jul i Skomakergata ble sendt etter Barne-TV?

Sangen Vi tenner våre lykter ble faktisk skrevet for denne serien. Den er så koselig:



3. Julekongen


Til tross for at denne julekalenderen var ny i fjor, hoppet det forbi Jul i Blåfjell og rett inn på topp tre-listen min. Jeg syns serien om Kevin og Ridderdalen var fin, morsom og magisk, og jeg er sikker på at denne blir en juleklassiker etter hvert.

Jeg fant dessverre ikke noe filmklipp fra serien, men det har kanskje noe å gjøre med at serien fremdeles er såpass ny. Jeg håper og tror Julekongen blir sendt flere ganger!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar