mandag 9. desember 2013

Julehjertets adventskalender 9. desember

Dagens julesang er:

"På låven sitter nissen"

Julesangen med tekst av lærerinne Margrethe Munthe ble trykt for første gang i 1911. 

Jeg vil påstå at de fleste nordmenn har fått inn denne julesangen med morsmelka. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg selv har sunget og opptrådt med sangen ved diverse juleavslutninger på barneskolen. Ofte som rotte.


Jeg fant faktisk ikke en eneste fin versjon av sangen på Youtube, så vi får nøye oss med teksten i denne omgang. Regner med de fleste hører sangen en gang eller to i løpet av jula!

På låven sitter nissen med sin julegrøt
så god og søt, så god og søt.
Han nikker og han smiler og han er så glad,
for julegrøten vil han gjerne ha.
Men rundt omkring står alle de små rotter,
og de skotter, og de skotter.
De vil så gjerne ha litt julegodter,
og de danser, danser rundt i ring.


Men nissen, se han truer med sin store skje,
"Nei, bare se og kom avsted,
for julegrøten min den vil jeg ha i fred,
og ingen, ingen vil jeg dele med."
Men rottene de hopper, og de danser,
og de svinser, og de svanser,
og de klorer etter grøten, og de stanser,
og de står om nissen tett i ring.


Men, nissefar han er en liten hissigpropp,
og med sin kropp, han gjør et hopp.
" Jeg henter katten hvis de ikke holder opp!
Når katten kommer, skal det nok bli stopp."
Da løper alle rottene så bange,
ja, så bange,ja,så bange,
og de svinser, og de svanser noen gange,
og i en, to, tre, så er de vekk!

Fra 1.-24. desember vil jeg presentere én julesang hver dag. 
Julesangene vil være norske eller oversatt til norsk.

Ha en gledelig adventstid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar